Kanał Elbląski


Kanał Elbląski  » Informacje

Kanał Elbląski jest unikalnym systemem wodnym na skalę światową, scalającym kilka jezior z Zalewem Wiślanym, niezwykłym ze względu na zespół pięciu pochylni szynowych, które umożliwiają pokonanie 100 metrowej różnicy poziomów wody. Kanał Elbląski łączy jezioro Drużno z Drwęcą oraz z jeziorem Jeziorak. Z jeziora Drużno poprzez rzekę Elbląg z Zalewem Wiślanym, a także poprzez Kanał Jagielloński, Nogat i Wisłę prowadzi do morza Bałtyckiego, lub poprzez międzynarodową drogę wodną E70 prowadzi dalej do Antwerpii lub Amsterdamu. Kilometraż szlaku mierzony jest od Miłomłyna do jeziora Drużno, z Miłomłyna do Starych Jabłonek, oraz z Miłomłyna do Zalewa i Iławy. Całkowita długość Kanału Elbląskiego łączącego jezioro Szeląg oraz Drużno wynosi ok. 83 km, z czego ok. 44 km przypada na sztuczne kanały, a 39 km stanowią jeziora. Wraz z odgałęzieniami długość całej odnogi Kanału Elbląskiego wynosi ok. 152 km, wodny szlak Kanału Elbląskiego prowadzi poprzez dwie krainy Żuławy Wiślane oraz Pojezierze Iławskie.

Część wodnego szlaku od śluzy Miłomłyn do Jeziora Drwęckiego nosiła pierwotnie nazwę Kanału Warmińskiego (obowiązująca nazwa to Kanał Elbląski). Z kolei 14,5 km odgałęzienie z Miłomłyna do jeziora Jeziorak nazywa się Kanałem Iławskim. Kanał Bartnicki (Ducki) łączy jezioro Ruda Woda (Duckie) z jeziorem Bartążek.

Historia Kanału Elbląskiego

Myśl o budowie kanału celem skrócenia drogi do portów Bałtyku towarzyszyła mieszkańcom tych terenów już od czasów średniowiecza. Przewóz towarów, zwłaszcza drewna drogą wodną bezpośrednio na wybrzeże znacznie przyśpieszyłby czas i ograniczył koszty transportu. Pierwszy krok w tym kierunku podjęto już w XIV wieku budując kanał Dobrzycki łączący jezioro Ewingi z jeziorem Jeziorak. Pomysł przedłużenia kanału Dobrzyckiego do morza wielokrotnie powracał, jednak zwykle na przeszkodzie stawały dwa problemy finansowy i techniczny ( jak pokonać 100 metrowej różnicy poziomów wód), realizacji doczekał się dopiero w XIX wieku. W 1825 r. Elbląscy posłowie przedstawili pomysł stworzenia komunikacji wodnej na posiedzeniu Pruskiego Parlamentu, ostatecznie decyzja o budowie Kanału Elbląskiego zapadła w 1837 r. na dworze króla Prus Wschodnich Fryderyka Wilhelma III. Budowa choć kosztowna, ważna była z punktu widzenia ekonomii całego państwa. Zaprojektowanie kanału zlecono w 1837 r. inżynierowi Gergowi Jacobowi Steenke, z którym współpracowali inni świetni fachowcy min. Carl Lanze, jeden ze współtwórców Kanału Sueskiego. Projektancie trudzili się nad projektem 7 lat. W tym czasie odbyli kilka podróży min. do Kanady, Belgi oraz Holandii, celem zapoznania się z tamtejszym sposobem budowy podobnych rozwiązań. Problemem było pokonanie około 100 metrowej różnicy poziomów wód na odcinku 10 km między jeziorami Drużno oraz Piniewo. By ją zniwelować Steenke zaplanował na trasie kanału wybudowanie 32 śluz. Pierwsze pracę rozpoczęły się w 1844 roku. Kilka lat później, gdy na odcinku stanęły pierwsze śluzy Steenke wyjechał do New Jersey w USA, by zapoznać się z rozwiązaniami zastosowanymi przy Kanale Morissa. Amerykańska budowla zainspirowała go do wprowadzenia w miejsce śluz rewolucyjnego rozwiązania – pochylni, dzięki któremu statek na specjalnej platformie poruszającej się po torach pokonuje wzniesienia. Cały mechanizm oparty jest na systemie cęgieł i kołowrotów napędzanych kołami wodnymi, zasilanymi wodą z górnego poziomu pochylni.

Po powrocie do kraju inżynier opracował model pochylni i zastosował je w praktyce, tworząc urządzenia w Buczyńcu, Kątach, Jeleniach oraz Oleśnicy. Ich budowa została ukończona w 1860 r. Pierwszy statek przepłynął kanałem 31 sierpnia 1860 roku na odcinku Ostróda  - Miłomłyn. Prace trwały dalej a oficjalnie kanał oddano do żeglugi wiosną 1862 roku.  W latach 1872 - 1876 na odcinku Ostróda - Miłomłyn wybudowano trzy śluzy: Miłomłyn, Zielona oraz Mała Ruś.

Ostatnia pochylnia Całuny Nowe powstała w latach 1874 – 1881 w miejscu wcześniejszych śluz komorowych, zastosowano w niej także inny napęd, zamiast koła wodnego użyto znacznie wydajniejszej turbiny wodnej. Cały skomplikowany system Kanału Elbląskiego działa jedynie dzięki siłom natury, wykorzystując różnice poziomów wody pomiędzy kolejnymi etapami przeprawy.

Równolegle z budową Kanału Elbląskiego rozwój kolei spowodował że w momencie ukończenia nie posiadał on pierwotnego znaczenia gospodarczego, mimo tego w latach 60 XIX wieku przepływało nim od 12 do 20 statków dziennie. Później stopniowo wycofywano się ze spławiania towarów tą drogą, a w latach 30 XX wieku był już praktycznie wykorzystywany w celach turystycznych.

Czartery jachtów motorwych na Kanale Elbląskim

Obecnie Kanał Elbląski przeżywa prawdziwy renesans, stał się jednym z najciekawszych zabytków techniki o randze światowej. Zabytkowe urządzenia hydrotechniczne, przepiękne krajobrazy oraz miejscowości z obiektami historycznymi na szlaku czynią z niego wyjątkową atrakcję turystyczną. Wodny szlak Kanału Elbląskiego można pokonać statkiem turystycznym,  kajakiem, jachtem żaglowym lub motorowym. My szczególnie polecamy Państwu czartery jachtów motorowych na Kanale Elbląskim.

Czartery jachtów na Kanale Elbląskim

Posiadamy zróżnicowaną ofertę  czarteru jachtów na Kanale Elblaskim. Jachty motorowe zróżnicowane są pod względem wielkości, ceny, oraz zabudowy. Największą jednostką w czarterze na Kanale Elbląskim jest River Cruiser 39 Konsul - to trzy kabinowa, wygodna barka która na pokład zabierze nawet do 10 osób. Jednym z najpopularniejszych jachtów motorowych na Kanale Elbląskim jest Vistula Cruiser 30 - przestronne wnętrze, dwie zamyknae kabiny sypialne z kojami dwuosobowymi, nawygodniej w 4 osoby, w mniejszym komforcie pływa się w 6 osób. Nasza jednostka posiada specjalne podpory pod dnem które umożliwają swobodne ustawianie jachtu na pochylniach Kanału Elbląskiego. Barka Suncamper 30 to nasza kolejna propozycja idealnego jachtu do czarteru na Kanale Elbląskim. Suncamper 30 posiada trzy kile, dzięki którym również bez problemu ustawimy jacht na poszczególnych pochylniach. Suncamper 30 to luksusowa jednostka z dwoma zamykanymi kabinami, idealna dla 4 osób. Panoramiczne szyby to największa zaleta tej jednostki - przepiękne widoki otaczającej przyrody Kanału Elbląskiego są na wyciągnięcie ręki. Sundeck na dachu jednostki wyłożony jest materacami ze skóry ekologicznej, w dużym kokpicie zmieści się cała załoga. Kolejna nasza propozycja czarteru jachtu na Kanale Elbląskim to bardzo popularna barka typu Weekend 820. To rodzinny jacht motorowy, bez podziału na kabiny sypialne, posiada 5 koi ztałych oraz dwie rozkładane. Idealny dla 4-5 osobowej rodziny, pływać w mniejszym komforice można nawet w 7 osób. Czartery jachtów na Kanale Elblaskim to idealne rozwiązanie na udany urlop. 

Czartery na Kanale Elbląskim

Czartery na Kanale Elblaskim realizujemy z dwóch przystani: z Osłonki oraz z Żuławek. Z Osłonki wynajmujemy jachty typu River Cruiser 39, Suncamper 30 oraz Vistula Cruiser 30. Z Żuławek w rejs po Kanale Elbląskim pływają jednostki typu Weekend 820. Wszystkie nasze jednostki są bardzo dobrze wyposażone, posiadają min. stery strumieniowe dziobowe, znacznie ułatwiające manewry portowe, szczególnie podczas wpływania na pochylnie. Ustawianie jednostek na pochylniach nie stanowi problemu dla nawet mniej zaawansowanych użytkowników - goroąco zachęcamy do zapoznania się z opracowaną przez Nas instrukcją przechodzenia pochylni - zostałą opublikowana w Naszym serwisie dotyczącym Kanału Elbląskiego. Znajdą tam Państwo liczne wskazówki, locje, opisy przystani oraz aktualności.

Nasze jachty przystosowane są do zabierania na pokład rowerów turystycznych - to świetny sposób na połączenie rejsu ze  zwiedzaniem Krainy Kanału Elbląskiego. Jeżeli nie chcecie zabrać swoich, możecie u Nas wynając nasze rowery - zapytaj się o ofertę.

Rejs po Kanale Elbląskim

Rejs po Kanale Elbląskim jest bardzo zróżnicowany, będziemy płyneli rzekami, klasycznymi kanałami oraz licznymi jeziorami, pojedziemy jachtem po trawie na pochylniach, podczas rejsu po Kanale Elbląskim jachtem motorowym pokonamy około 350 km., przy załorzeniu że uda się przepłynąć wszystkie odnogi tj. do Zalewa, Iławy i Starych Jabłonek. Pływasz => Zwiedzasz => Poznajesz, to nasze motto. Podczas rejsu Kanałem Elbląskim czekają na Państwa niesamowite widoki Krainy Kanłu Elbląskiego - w maju nad brzegami pola pokryte są żółtym rzepakiem, w czerwcu kwitną niebieskie chabry i czerwone maki, w toni rzeki rosną kaczeńsce, nad brzegami tatarak. Szlak Kanału Elbląskiego wiedzie przez liczne obszary chronione, w tym rezerwat jeziora Druzno - obszar lęgowy ptactwa wodnego.

Podczas rejsu po Kanale Elbląskim macie okazje Państwo podziwiać liczne zabytki hydrotechniczne - zabytkowe jazy i śluzy, pięć pochylni Kanału Elbląskiego, wrota przeciwpowodziowe, akwedukt Karnicki nad jeziorem Karnickim, przepłyniecie pod licznymi mostami drogowymi, większość z nich pochodzi z początku XIX wieku, wpłyniecie na najdłuższe jezioro w Polsce - jezioro Jeziorak, które słynie z licznych wysp, przy których zostały postawione pomosty płwyające.

Na rejs jachtem motorowym po Kanale Elbląskim warto zabrać ze sobą rowery, wkoło szlaku są liczne ścieżki rowerowe oraz  zabytki historyczne min.: Muzeum Historii Kanału Elbląskiego w Buczyńcu, Pałac w Drulitach, ruiny zamku w Szymbarku, Starówka i zamek w Pasłęku, Starówka w Elblągu wraz z katedrą, zamek Krzyżacki w Ostródzie, liczne kościoły, pałace i dwory. Na szlaku Kanału Elbląskiego są liczne porty i przystanie jachtowe - warto wymienić te zrzeszone w stowarzyszeniu Goścince Kanału Elbląskiego i Jezioraka - to sieć restauracji i przystani jachtowych przyjaznych turystom leżących na szlaku Kanału Elbląskiego.

Kanał Elbląski to idealne rozwiązanie na udany urlop. Zapraszamy na czartery jachtów na Kanale Elbląskim


Kanał Elbląski  » Galeria